Teollisuusliitton   Lappeenrannan

ammatiosaston ry (03)

Lappeenranta ao. 21:

Itä-Suomen Sanomat to 5/11 1903

Kaikkia Rauta- ja metallityöntekijöitä pyydetään kokoontumaan ensi sunnuntaina 8.11.1903 klo 2-4 j.p.p. TVV talolle. Tärkeä asia.

Lauantaina marraskuun 14. p 1903

Ammattiosasto rauta- ja metallityöntekijöitä varten. Kaupunkimme Työväenyhdistyksen talolla oli viime sunnuntaina rauta- ja metallityöläisten kesken kokous ammattiosaston perustamista varten. Kokoukseen oli saapunut ”rautakouria” parisen kymmentä. Kokouksen avasi J. Torvinen mainiten siitä, että meidän kaupunkimme rauta- ja metallityöntekijäin luku on pieni, niin siitäkin huolimatta on jo pienimmilläkin paikkakunnilla olemassa, jos ei yhdistyksiä, niin ainakin ammattiosastoja. Olisi siis toivottavaa, että mekin seuraisimme aikaamme ja ryhtyisimme yhteistyöhön. Kun useat läsnäolijoista vielä olivat samaan suuntaan puhuneet, aloitettiin varsinainen kokous. Puheenjohtajaksi valittiin hra Ridt ja kirjuriksi hra Reijonen. Tämän jälkeen teki puheenjohtaja kysymyksen: ”Onko todellakin yksimielinen päätös se, että katsomme tarpeelliseksi perustaa ammattiosaston rauta- ja metallityöläisten kesken”. Tähän yksimielisesti vastattiin myöntävästi. Sitten valittiin komitea sääntöjä laatimaan, johon tulivat valituksi herrat Ridt, Torvinen, Nieminen, Reijonen, Rajanen ja Vähätupa. Kokouksen pääponneksi lausuttiin, että asia olisi erittäin kiirettä laatua.

(Yliopiston Kirjasto nauha nro 13 917)

HISTORIAA JA TÄTÄ PÄIVÄÄ

Metalliala on mielletty perinteisesti miesvaltaiseksi alaksi mutta myös naisia on osastomme jäseninä ja vuoden 2013 alussa aloitti ensimmäinen naissihteeri osaston yli satavuotta kestäneen historian aikana.